Talent & Development

 

In de jaren dat ik voor een groot internationaal verpakkingsbedrijf werkte werd mij gevraagd om een Talent Development programma op te zetten. Zo’n 14 personen melden zich aan voor het programma.

 

Hij was bij ons in dienst als vertegenwoordiger en had zich ingeschreven. Bij het intakegesprek viel mij al gauw meerdere dingen aan hem op. Zijn grondige kennis van zijn klanten en het product, zijn grote betrokkenheid bij het bedrijf en zijn ideeën. “Ik zou nog zo veel meer voor het bedrijf kunnen betekenen” vertelde hij mij; Het enthousiasme spatte uit zijn ogen!

 

In dit Talent development programma was een wedstrijdelement gevoegd. Hoofdprijs: het winnende idee wordt daadwerkelijk uitgevoerd. Hij presenteerde zijn idee voor een zaal vol collega’s. Hij overtuigde de leiding van het bedrijf dat de beleving van de klant centraal moet staan. Hij wist ook hoe. Daarom nodigde hij iedereen uit om mee te gaan naar een andere zaal. Daar kon iedereen zien en ervaren hoe deze klantbeleving kon worden uitgevoerd. Zijn idee bleek het winnende idee te zijn!

 

Toen ik hem later weer sprak vertelde hij me dat hij een nieuwe functie kreeg op het hoofdkantoor. Intussen is zijn idee; een ‘Experience center’ voor de klant in de gehele onderneming wereldwijd uitgevoerd.

 

Door mensen ruimte én mogelijkheden te geven worden organisaties in beweging gebracht. Zó kunnen leidinggevenden door innovaties meerwaarde en veel hogere opbrengsten creëren. De toepassing van dit idee bracht zoveel op dat voor jaren het Talent Development programma kon worden bekostigd.