Rechtvaardigheid is de kern van christelijk personeelsbeleid

Door mijn werk heb ik tientallen bedrijven van binnen uit beter leren kennen. Ik vind het altijd bijzonder interessant wat er wordt gemaakt en wie de mensen zijn die dit doen en hoe zij dit doen. Van jongs af aan heb ik altijd bewondering gehad voor vakmanschap. Als peuter was ik graag bij mijn opa in zijn schuurtje. Hij was meubelmaker en maakte daar slimme dingen van hout, karton en leer.  Hij maakte voor zijn kleinkinderen allerlei beschermhoesjes voor o.a. Bijbeltjes en rekenmachines. Voor mijn oma maakt hij een 'bramenstok’. Dit zit zo, mijn oma plukte graag bramen en mijn opa was dol op haar eigengemaakte jam. Daarom maakte hij voor haar een speciale stok zodat zij, zonder pijnlijke schrammen, veel bramen kon plukken!  

 

Niet alleen mensen maar ook bedrijven vertonen, al dan niet, succesvol gedrag.

Bedrijven komen op en gaan onder. In dit gedragspatroon zijn verschillende fasen te herkennen: opgaan, blinken, verzinken, ondergaan of weer herrijzen

 

Opgaan

Veel bedrijven zijn op bovenstaande basis gestart; vakmanschap, vindingrijkheid en slim ‘knutselen’.

Dit gecombineerd met de passie om met een bijzonder product iets voor de ander te kunnen betekenen. Het gaat deze startende bedrijven om het leveren van een goed, betrouwbaar vernieuwend kwaliteitsproduct. Eerlijk en rechtvaardig zakendoen. Geen gerommel! De betrokkenheid en het vertrouwen in elkaar en het bedrijf is hoog.

 

Blinken

Wanneer er veel vraag is naar het product zal het bedrijf gaan groeien en moet het efficiënter gaan werken. Door de onstuimige groei kan niet altijd meer aan de specifieke wensen van de klant worden voldaan. Enkele klanten haken af. Dit geeft niet, het product wat men verkoopt is zeer succesvol. Juist door dit succes raakt men verblind.

 

Verzinken

Door de drukte van alle dag komt men er niet toe om vernieuwende producten aan te bieden. Het product wordt ‘standaard’ de klant raakt teleurgesteld in het bedrijf. Meerdere klanten haken af. Waar eerst nog de klanten en de eigen mensen het belangrijkste waren wordt de aandacht opgeëist door de zakelijke kant van het ondernemen. Er moet in de (personeels)kosten worden gesneden. De betrokkenheid neemt af en het wantrouwen neemt toe.

 

Ondergaan of herrijzen

Er wordt gerommeld met de kwaliteit van het product. Het bedrijf is verder weg van eerlijk en oprecht zakendoen dan ooit. Betrokkenheid en vertrouwen zakken naar een dieptepunt. De laatste trouwe klanten haken af.

 

Er bestaat geen vast ‘recept’ voor het laten herrijzen van een bedrijf. Hierboven zijn echter wel de ‘ingrediënten’ benoemd. En er is in bovenstaand patroon een ‘kantelmoment’ en een ‘draaipunt’ te ontdekken.

Kantelpunt

Waar mensen merken dat ze er niet meer toe doen, waar eigen succes en winst belangrijker zijn, vervalt het bedrijf in een neerwaartse spiraal. Hoe kan dit worden doorbroken?  Door eerlijkheid. Dit duurt het langst. En door vertrouwen. Dit geeft snelheid in een organisatie door meer motivatie en acceptatie.

 

Het draaipunt; de kern

In het omgaan met een medewerker of klant draait het altijd om de vraag; “In hoeverre doe ik recht aan de ander?  Goed personeelsbeleid is dan ook een ‘vast recept’ voor duurzaam succes mits haar kern uit rechtvaardigheid bestaat. Daar draait het om!

Reactie schrijven

Commentaren: 0